Een tegenvaller voor claimclubs die verzekeraars verantwoordelijk willen stellen voor de hoge kosten van beleggingsverzekeringen. Verzekeraar Nationale-Nederlanden heeft een schikking getroffen in een individuele zaak die grote juridische consequenties had kunnen hebben.

Dat meldt Het Financieele Dagblad woensdag.

Afgelopen april deed het Europese Hof uitspraak in een geruchtmakende zaak tussen Nationale-Nederlanden en een klant met een beleggingsverzekering, waarbij de vraag was in hoeverre de verzekeraar vooraf helderheid had moeten scheppen over de kosten.

De Europese rechter leek de klant in ieder geval deels gelijk te geven, maar verwees voor nadering invulling door naar de nationale rechtspraak. De zaak belandde zodoende bij de rechtbank Rotterdam.

Uiteindelijk heeft Nationale-Nederlanden echter een schikking getroffen, waardoor er nu geen jurisprudentie komt voor de Nederlandse rechter, zo meldt het FD. Dat is een tegenvaller voor claimclubs die collectief geld willen van verzekeraars die zogenoemde woekerpolissen hebben verkocht. “Het dreigde gewoon de verkeerde kant op te gaan voor NN”, zegt voorzitter Ab Flipse van Woekerpolis.nl tegenover de krant.

De advocaat van de particuliere klant stelt in het FD dat heldere jurisprudentie op zich welkom was geweest. "Maar dit was een individuele cliënt, het is zijn beslissing. Dat neemt niemand hem kwalijk, hij hoeft niet de lasten te dragen voor het hele collectief."

Verzekeraars moeten klanten beter helpen met woekerpolis

Verzekeraars moeten in brede zin nog meer doen om klanten met een beleggingsverzekering te helpen, schrijft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) woensdag in een rapport.

Volgens de AFM hebben verzekeraars goede stappen gezet bij het informeren van klanten over de mogelijkheden om alsnog zo veel mogelijk het oorspronkelijk beoogde doel te realiseren, maar is op verschillende punten extra inspanning en aandacht nodig. Daarbij gaat het volgens de AFM niet alleen om het informeren van de laatste, nog niet bereikte polishouders met een niet-opbouwende of hypotheekgebonden beleggingsverzekering. Ook het hersteladvies dat hierop volgt, biedt ruimte voor verbetering, stelt de toezichthouder.

De AFM vindt dat ook polishouders zelf in actie moeten komen om hun (toekomstige) financiële situatie te verbeteren. Ondanks inspanningen van verzekeraars blijft er een groep die niet of nauwelijks in actie komt, aldus de AFM. Klanten moeten een bewuste keuze maken over wat zij met hun beleggingsverzekering gaan doen om het oorspronkelijke doel alsnog te behalen en financiële problemen in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen.

Alle verzekeraars hebben volgens de toezichthouder ten opzichte van 2014 stappen gezet in het "activeren" van polishouders: het geven van inzicht aan polishouders in de waardeontwikkeling van hun beleggingsverzekering en het bieden van overzicht in de mogelijkheden om deze verzekering aan te passen.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl